Normativa de funcionament

El Comitè de Seguretat i Salut de la Universitat Jaume I, d’acord amb l’article 38.3 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, estableix les següents normes de funcionament.

Primera
El Comitè tindrà una composició paritària, en conformitat amb el que determina l’article 35, en relació amb el 38, de la Llei 31/85, de 8 de novembre:

  1. En representació de la part institucional, el rector o rectora o el Vicerectorat en qui delegue, i quatre persones designades pel Rectorat o per la Junta de Govern.
  2. En representació de la part social, cinc persones delegades de prevenció, designades pels representants de personal, dins de l’àmbit dels òrgans de representació.

Podran establir-se uns altres sistemes de designació dels delegats de prevenció, d¿acord amb el que disposen els paràgrafs primer i tercer de l¿article 35.4 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre.

Els delegats de prevenció perdran la seua condició per alguna de les següents causes:

  1. extinció del seu manament
  2. renúncia expresa, mitjançant escrit dirigit a la Presidència del Comitè
  3. revocació de la representació atorgada per l’òrgan que el nomenà
  4. pèrdua de la condició necessària per a ser elegit
  5. qualsevol altra prevista en l’ordenament jurídic

Els representants de la part institucional perdran la seua condició de membres del Comitè de Seguretat i Salut per resolució del Rectorat.
Segona

El Comitè estarà presidit pel rector o rectora o el Vicerectorat corresponent.
La Secretaria podrà ser ocupada per un membre del Comitè o per alguna altra persona, segons acord del Comitè.
Tercera

Són funcions del Comitè de Seguretat i Salut:

  1. Participar en l’elaboració, seguiment i avaluació dels plans, programes i actuacions que en matèria de seguretat, higiene i salut laboral puguen realitzar-se en l’àmbit de la Universitat Jaume I.
  2. Informar, quan siga necessari, dels aspectes relatius a la prevenció de riscos i a la salut i seguretat laboral que es puguen realitzar a la Universitat en matèria de:
    * Planificació, organització del treball i introducció de noves tecnologies
    * Organització i desenvolupament d’activitats de protecció i prevenció.
    * Organització de formació en matèria preventiva.
  3. Promoure iniciatives sobre procediments i acciones per a l’efectiva protecció de la salut i seguretat laboral i proposar, quan pertoque, la millora de les condicions o les correccions de les deficiències existents.
  4. Impulsar activitats formatives i d’informació relatives a la salut i seguretat laboral en l’àmbit de la Universitat Jaume I.
  5. Conèixer i analitzar els danys produïts en la salut o en la integritat física de les persones, en les eines, materials i equips personals, per a valorar les seues causes i proposar, si cal, les mesures preventives adequades.
  6. Totes aquelles que la Llei de Prevenció, el Reglament de desenvolupament i les normes convencionals (convenis) li atribuïsquen.

Quarta

Són funcions de la Presidència del Comitè de Seguretat i Salut:

  1. Acordar la convocatòria de les sessions i fixar l’ordre del dia tenint en compte, si escau, les peticions d’altres membres formulades amb la suficient antelació.
  2. Dirigir les intervencions i moderar el debat.
  3. Visar les actes i certificats dels acords del Comitè.
  4. Exercir la representació davant altres institucions o òrgans.
  5. Qualsevol altra funció inherent a la condició de la Presidència que li delegue el Comitè.

Cinquena

Són funcions de la Secretaria del Comitè de Seguretat i Salut:

  1. Fer la convocatòria de les sessions per ordre de la Presidència del Comitè, així com altres comunicacions als seus membres
  2. Redactar les actes de cada sessió i expedir certificats dels acords adoptats.
  3. Qualsevol altra funció inherent a la condició de la Secretaria del Comitè.

Sisena

Membres del Comitè

  1. Correspon als membres del Comitè:
    1. Rebre, amb una antelació mínima de 48 hores, la convocatòria que conté l’ordre del dia de les reunions. La informació sobre els temes que figuren en l’ordre del dia estarà a disposició dels membres en igual termini.
    2. Participar en els debats de les sessions.
    3. Exercir el seu dret al vot i formular el seu vot particular, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen.
    4. Formular precs i preguntes.
    5. Obtenir la informació precisa per complir les funcions assignades.
    6. Totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició.
  2. En casos d’absència o de malaltia i, en general, quan concórrega alguna causa justificada, els membres titulars de l’òrgan col·legiat seran substituïts pels seus suplents, si n’hi ha.

Setena

El Comitè de Seguretat i Salut s’haurà de reunir, en sessió ordinària, almenys, una vegada cada 3 mesos. Així mateix, es pot reunir també a iniciativa de la Presidència o quan ho sol·licite una tercera part dels seus membres.

Per a la vàlida constitució del Comitè és necessària la presència de la Presidència i la Secretaria o de la persona en qui deleguen i, com a mínim, de la majoria dels membres que la componen.

Si no s’hi arriba al quòrum requerit en la primera convocatòria, transcorreguda una hora des de la primera convocatòria el Comitè quedarà vàlidament constituït amb l’assistència d’un terç dels membres de cada representació.

Cada una de les representacions que componen el Comitè pot ser assistida per altres persones a l’efecte de prestar assessorament, en funció dels assumptes que s’hagen de tractar en l’ordre del dia de la corresponent convocatòria.

En les reunions del Comitè podran participar, amb veu però sense vot, els delegats sindicals i els responsables tècnics de prevenció de la Universitat que no siguen membres del Comitè.

Així mateix, la Presidència, en funció dels assumptes, pot invitar altres persones que no pertanyen a la institució quan es considere que les seues aportacions poden ser útils a l’hora de prendre acords.
Vuitena

Les convocatòries de les sessions, amb expressió de l’ordre del dia, s’han d’enviar amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores.La informació sobre els assumptes que figuren en l’ordre del dia ha d’estar a disposició dels membres, com a mínim, en el termini esmentat en l’apartat anterior.
Novena

Els acords del Comitè de Seguretat i Salut són adoptats per majoria de les persones que assisteixen a la reunió.

No pot ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figure en l’ordre del dia, excepte si es troben presents les tres quartes parts dels membres i acorden la seua urgència pel vot favorable de la majoria.
Desena

La Secretaria del Comitè estendrà l’acta de cada sessió, que haurà d’incloure necessàriament la relació de les persones que hi han assistit, l’ordre del dia, el lloc i la data de celebració, els punts principals de les deliberacions i també el contingut dels acords adoptats.

En l’acta pot figurar, a sol·licitud dels membres del Comitè, el vot contrari a l’acord adoptat, la seua abstenció i els motius de la justifiquen o el sentit del seu vot favorable. Els membres que discrepen de l’acord majoritari poden exposar el seu criteri per mitjà de vots particulars que s’adjunten al text aprovat de l’acta.
Onzena

En tot allò que no estiga previst en aquest text s’aplicaran les normatives que en l’àmbit de la Comunitat Valenciana regulen la prevenció de riscos laborals i el funcionament dels òrgans col·legiats.
Dotzena

El Comitè podrà adoptar les mesures que estime convenients per al desenvolupament de les seues funcions en el que preveu aquest Reglament i resoldre totes les qüestions que se susciten sobre la interpretació i aplicació.

Castelló de la Plana, 19 de juny de 2002

José Feliciano Fuentes Ballesteros i Mª. Lidón Fabra,
Delegats de Prevenció i Membres del Comitè de Salut Laboral.