No anem bé. Segons ens informa Francisco Fernàndez, cap del Servei de Publicacions i Comunicació "en nom de la vicerectora de d’Internacionalització, Cooperació i Multilingüisme, Inmaculada Fortanet, em complau informar-vos de la nova convocatòria d’un nou concurs de foment de la divulgació científica: Research Pitches, dotat amb 3.000 euros en premis. Les bases de la convocatòria podeu consultar-les a la pàgina web www.researchpitches.uji.es."

La crítica a la proposta ve, no pel molt lloable fi de premiar "fomentar la formació en tècniques de comunicació de la ciència dels investigadors i investigadores d’aquesta universitat i premiar fins a tres investigadors o investigadores que hagen destacat per la seua capacitat d’acostar la seua investigació a la societat", sinó perquè aquesta "capacitat d’acostar la seua investigació a la societat" sols es puga fer en anglès :"totes les presentacions han de fer-se en anglès correcte. En cas de fer servir una altra llengua europea, és necessària la subtitulació en anglès." (apartat 5.3 de la convocatòria).

S’han acabat, doncs, les lluites i l’esforç pel reconeixement de la investigació en català (i fins i tot de l’espanyol) en revistes d’interès científic internacional que tant ens queixem (i que  la Xarxa Vives ha de fomentar), i apostem ja decididament pel reduccionisme a l’anglès (only English) que de fet, en la pràctica, ja fa que a l’UJI se superen àmpliament les tesis publicades en anglès a les publicades en català.

S’han acabat els esforços que des de l’ESTCE fan al seu Premi de Divulgació Científica en valencià i publicats en la seua magnífiaca revista La Corriola. Amb quina finalitat? si després l’UJI destina els seus diners (en aquest cas els diners del Banc de Santander, suposem) al que en realitat importa?

No neguem la importància de l’anglès com a llengua d’investigació i de treball en contextos internacionals, però aquesta aposta sols per l’anglès, va en direcció contrària al que havia de ser una política lingüística de foment de la nostra llengua, al que ja assenyalàvem en l’estudi "Els usos lingüístics a les universitats públiques valencianes":

"Pel que fa a la investigació i més concretament a les publicacions científiques, les universitats valencianes, de comú acord amb la resta d’universitats del sistema lingüístic català, caldria que enllestiren, amb urgència, un pla estratègic suficientment dotat financerament, per tal que la investigació i publicació en català obtinga el reconeixement curricular pertinent, així com la projecció internacional requerida en totes les branques del coneixement"

Cal canviar el model de docència a l’UJI i lluitar per millorar l’espai del català a la investigació i iniciatives com aquesta no van en la direcció correcta, al meu entendre, clar.

Maties Segura i Sabater
Tècnic superior de promoció lingüística del Servei de Llengües i Terminologia de la Universitat Jaume I.