La Federació d’Educació de CCOO del País Valencià proposa accions per a una transició ecològica justa als centres educatius, en línea amb la crida de la Confederació Sindical Internacional per l’acció ambiental i climàtica als centres de treball.

La situació d’Emergència Climàtica, refrendada per l’últim informe de l'IPCC, requereix la necessitat d’adaptar els centres de treball a les conseqüències del canvi climàtic, reduint emissions de gasos d’efecte hivernacle i avaluant els impactes en el medi ambient i la biodiversitat.

Des de la Federació d’Educació de CCOO del País Valencià, proposem per als centres educatius, com a centres de treball, les següents accions, que considerem han de ser d’aplicació imminent:

1. Mobilitat Escolar Sostenible amb Rutes Escolars Segures, amb la col·laboració de les administracions locals, per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
  2. Coordinadora mediambiental als centres amb dotació d’hores i recursos, per participar en auditories mediambientals, fomentar la mobilitat sostenible, promoure la formació mediambiental i participar en els plans de prevenció front a riscos mediambientals.
  3. Comissions de Medi Ambient Territorials amb representants del professorat, de l’administració educativa, i les agents socials, per la confecció de polítiques i plans d’acció mediambiental, així com en la implantació i funcionament de Sistemes de gestió mediambiental als centres, i dels plans de formació.
  4. Transformació dels centres en edificis de consum energètic zero, millorant infraestructures, naturalitzant l’entorn educatiu, sistemes d’il·luminació, climatització, refrigeració i reduint el consum d’aigua, d’equips ofimàtics i paper, el tractament i gestió de residus així com compres sostenibles.
  5. Transició alimentària per una alimentació saludable i sostenible de KM 0: aprenentatges i reflexions sobre el sistema alimentari envers la salut, la sostenibilitat i la justícia global.
  6. Pedagogia crítica i acció comú vinculada amb la Ciutadania per analitzar projectes estructurals globals i les segües conseqüències locals sobre la Natura i la Població: moviments contra l'ampliació del Port de València, macro centrals fotovoltaiques, Tancament de Cofrents, Transvasaments i sobreexplotació dels recursos hídrics, Línies de Molt Alta Tensió, Urbanisme salvatge al litoral, rodalies ferroviàries i totes aquelles decisions que condicionen la nostra Vida.
  7. L’Aliança educativa pel compliment dels ODS 2030 a tots els centres educatius: un compromís contra la desigualtat i la segregació social per centres escolars, per la convivència i la pau, pel desenvolupament humà i la democràcia, vinculada a la cura de la Natura, per fer del Món un Lloc Millor. Requerim Canvis organitzatius i curriculars pel compliment dels ODS.