El Ministeri d'Universitats planteja dos nous decrets que generen confusió al sistema universitari i afecten l'autonomia de les universitats.

El Ministeri d'Universitats, al seu espai de participació pública, ha publicat sengles esborranys de “Reial Decret pel qual s'estableixen els àmbits de coneixement a l'efecte de l'adscripció dels llocs de treball del professorat universitari” i de “Real Decret pel que es regula l'organització dels departaments universitaris”. Per diverses raons, CCOO planteja la retirada d'aquests textos i la negociació amb les organitzacions sindicals, ja que el seu contingut afecta les condicions de treball de les plantilles universitàries.

Pel que fa al RD pel qual s'estableixen els àmbits de coneixement a l'efecte de l'adscripció dels llocs de treball del professorat universitari, la Federació d'Ensenyament de CCOO considera que s'estableix una definició confusa del concepte “àmbit de coneixement”, indicant simplement un llistat que, a falta de més explicacions, sembla força arbitrari. A més, la relació és incompleta i estableix els àmbits de manera desigual, amb gran precisió en alguns casos, i de manera aglutinadora i asistemàtica en altres.

Amb aquesta proposta, es canvien les àrees d'adscripció actuals dels llocs de treball del professorat pels nous àmbits que aglutinen diverses àrees de coneixement. Com a efecte immediat, i atesa l'adscripció d'assignatures a àrees de coneixement, això suposa una modificació qualitativa de les condicions de treball en ampliar considerablement les diverses assignatures que pot tenir l'obligació d'impartir el professorat. Considerem que l'ampliació de les competències docents és incoherent amb el manteniment de les àrees de coneixement per als processos d'avaluació i acreditació i la incorporació de les especialitats als concursos d'accés ja que aquests processos determinen les matèries per a les quals s'ha comprovat la capacitació docent i investigadora del professorat. Aquesta reorganització artificial de les àrees, i per tant, de l'encàrrec docent, repercuteix directament a les condicions de treball i ha de ser objecte de negociació.

Per altra banda, el RD estableix i esmenta cinc conceptes (àmbits de coneixement, àrea de coneixement, branques de coneixement, camps i àrees científiques i camps d’estudi) sense especificar definicions clares ni assenyalar les diferències entre els diferents conceptes. Lluny d'aclarir un panorama ja una mica confús, sembla que s'avança en direcció contrària.

Per tant, CCOO considera innecessaris els canvis proposats pel Ministeri, ja que actualment hi ha una definició clara d'àmbits de coneixement vinculada a les titulacions, branques i àrees de coneixement relacionades amb el professorat i el desenvolupament de la carrera acadèmica, i camps i àrees científiques associats a la investigació i transferència. Aquest projecte de RD no soluciona cap problema: més aviat genera confusió entre els conceptes estandarditzats i interioritzats d’Organització estructural del sistema universitari i el seu personal.

Pel que fa al RD pel qual es regula l'organització dels departaments universitaris, CCOO considera que pretén establir una regulació quant a la mida mínima dels departaments que no ha estat determinada a la LOSU, que no contempla l'especificitat de les universitats espanyoles i que limita la seva autonomia. La proposta presentada és incoherent amb la recent aprovada LOSU, i resulta incomprensible que el mateix Ministeri que ha decidit deixar total llibertat a les universitats pel que fa a les seves formes d'organització, ara pretengui regular per decret les característiques dels departaments.

Les xifres que es contemplen al projecte de RD són arbitràries (entre 35 i 50 membres del PDI doctor a temps complet) sense que s'aclareixin les raons d'aquestes xifres, que d'altra banda semblen desproporcionades. A més, s'indica que els departaments estaran formats per PDI que reuneixi “unes ​​característiques acadèmiques d'afinitat”, sense que quedi clar què vol dir això. Al RD s'ignora la participació d'altres col·lectius: personal docent i investigador no doctor, personal docent i investigador amb dedicació a temps parcial; personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis i estudiants.

Per a CCOO és incomprensible que, amb unes universitats immerses en un procés d'adaptació a la LOSU, que suposarà un gran esforç en els propers anys, es plantegi ara una reestructuració departamental, que considerem que atenta contra l'autonomia universitària.

Atès l'important impacte de l'estructura departamental a les plantilles universitàries (dedicació docent, promoció i estabilització), la normativa proposada afecta l'organització del treball i ha de ser objecte de negociació col·lectiva.

Per totes aquestes raons, des de CCOO fem una crida al Ministeri d'Universitats perquè retiri aquestes dues propostes i obri un procés negociador al si d'una Mesa Sectorial d'Universitats degudament establerta.

Escrit de CCOO sol·licitant al Ministeri la retirada i negociació del Reial decret pel que es regula l'organització dels departaments universitaris

Secretaría de Universidad e Investigación